לא נפט ולא סולר - עכבישים מעדיפים קרקע נקייה מזיהום

6 פברואר, 2022
לא נפט ולא סולר

השבוע התפרסם מאמר המציג תוצאות של מחקר שהתבצע על-ידי צוות בין-לאומי (חמישה לאומים) ובין-אוניברסיטאי, בהובלת ד"ר אפרת גביש-רגב מאוספי הטבע הלאומיים, האוניברסיטה העברית בירושלים, ופרופ' יעל לובין מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

במאמר מתואר מין חדש למדע של עכביש, הידוע עד כה רק מעמק הערבה - בישראל ובירדן:

Sahastata aravaensis sp. nov. Ganem, Magalhaes, Zonstein and Gavish-Regev

אף שהוא אינו עכביש גדול, זהו הגדול שבמיני משפחת החגוויתיים (Filistatidae) בארץ, ביניהם הוא גם בולט בצבעו השחור הקטיפתי. אורך חייו של העכביש הוא מספר שנים (הרבה במונחי עכבישים), אותן הוא מבלה בתוך מחילה אנכית, המדופנת במשי. גילוי העכביש התרחש במקרה במהלך ניטור שצוות המחקר ביצע בעקבות אסון דליפת הנפט בשמורת עברונה, בדרום הערבה (על ידי אפרת גביש-רגב, יעל לובין, ניצן שגב, איגור ארמיאץ' שטיינפרס, איברהים סלמן ומריה מאייר). בהיותו מין שוכן קרקע, עלה הרעיון כי מין חדש זה הוא רגיש לאיכות הקרקע, ועל כן יוכל לשמש כביו-אינדיקטור של זיהום.

בתום חמש שנות ניטור, בהן השתתפו סטודנטים ומתנדבים רבים, נמצא כי מספר מחילות העכבישים בשטחים שזוהמו בנפט בשנים 2014 ו-1975 נמוך משמעותית בהשוואה למספרן בשטחים סמוכים, שנשארו נקיים. בנוסף החוקרים מצאו כי גודל מחילות העכבישים בשטחי הדליפה של 1975 קטן במובהק מגודל מחילות העכבישים בשטחי הביקורת (השוואת גודל המחילות נעשתה על ידי אסף אוזן, איברהים סלמן ואפרת גביש-רגב על מדגם בשטח). מיעוט מחילות העכבישים בשטחי דליפת 1975, שהתרחשה לפני כמעט חצי מאה, בהשוואה לשטחי הביקורת, מרמז על הנזק המתמשך של הנפט לעכבישים, ובהשאלה, למערכת האקולוגית המדברית.

תימוכין נוספים להשפעת הנפט על העכבישים הגיעו מניסויי מעבדה, שנערכו על ידי יבין ביאן ואפרת גביש-רגב, בהם עכבישים מהמין החדש הונחו בכלים החצויים בין קרקע מזוהמת לקרקע נקייה. גם כאן, רוב-רובם של העכבישים התמקמו על האדמה הנקייה, כבר בסוף היום הראשון של הניסוי.  

ממצאים אלה מדגישים את העובדה שרבים מסודותיו של המדבר הישראלי טרם התגלו לנו, אך גם מביאים נתונים מדאיגים על שבריריותה של האקולוגיה המדברית למול מפגעים מעשה-ידי אדם.

הניטור הוזמן ומומן על ידי רשות הטבע והגנים והמארג - התכנית הלאומית להערכת מצב הטבע בישראל.

 

כתבו: איגור ארמיאץ' שטיינפרס ואפרת גביש-רגב

 

קישור למאמר המדעי שבו מתואר העכביש החדש: https://www.mdpi.com/2075-4450/13/1/101